Kraftig resultatforbedring for Bergen Børs Hotel

I 2022 omsette vi for 33 mill. kr. Samarbeidet med Revmax har gitt en kraftig inntektsvekst. I år ender vi på rundt 165 mill. kr, og i 2026 har vi god tro på at vi vil passere 180 millioner. Hotellet er ikke blitt større på denne tiden, vi har bare fått hjelp til å til å prise rommene bedre.
— Yngve Hansen, General Manager, Bergen Børs Hotel
 

Dette er hvordan Yngve Hansen beskriver utviklingen for Bergen Børs, hotellet han er General Manager for. Den fornemt utsmykkede bygningen fra 1862 med sine 127 rom og suiter innerst i Vågen i Bergen kan blant annet skilte med en luksuriøst kort gangavstand til landemerker som Fisketorget, Bryggen og Fløibanen.

Han er oppvokst i Bergen og da de åpnet Bergen Børs Hotel tenkte han med én gang at dette var et ufattelig bra produkt. Halvannet år etterpå fikk han beskjed om at han var ønsket på hotellet. I tiden som kom fikk han frie tøyler til å gjøre om en del og på sett og vis restarte hotellet. Han fikk fikset en del detaljer med stor visuell betydning og bestilte nye bilder og tekster for markedsføring. Medarbeiderne fikk nye uniformer og en detaljert plan ble lagt for rengjørere, resepsjon og andre slik at alle skulle trekke i samme retning. 

«Vi har heldigvis stabile medarbeidere. Og med mye å gjøre blir folk mer skjerpet;» forteller Yngve.

 

Når hotellproduktet var i orden begynte de å styre mye strammere mot de definerte kundegruppene, blant annet gjennom god omtale av hotellet i både norske og internasjonale prestisjemagasiner som Vogue og D2. Riktig prising ble deretter avgjørende viktig. 

Vi pleide helt enkelt å sette én pris for lavsesong og en for høysesong per romkategori. Samarbeidet med Revmax ga oss bedre verktøy som førte til en dramatisk resultatforbedring. Dette er utelukkende fordi vi har blitt mye mer treffsikre på hvilken pris vi kan ta ut.
Revmax-teamet Terje Thorstensen og Anna-Stina Haga kjente jeg fra da vi jobbet sammen i Scandic. Terje er både en tallknuser, en strateg og en ekstrem nerd når det gjelder forståelse for hotellmarkedet. De gikk på et tidspunkt ut for å starte Revmax. Da vi på Bergen Børs ønsket å finne noen som kunne hjelpe oss med å ta ut bedre priser var Revmax et naturlig valg. Vi har på vår side en god kommersiell forståelse og de har en uslåelig markedsinnsikt. Kombinasjonen gjør at vi drar hverandre i en god retning. De hjelper oss mye og jeg håper at det er like motiverende for dem som oss.

Målbare resultater

Yngve forteller at de gjerne har korte møter tre ganger i uken hvor de ser på markedsandel, sjekker mot events og spesielle begivenheter og jobber strukturert for til enhver tid å ha en fornuftig pris på alle rom.

«Selv om vi normalt er blant de par dyreste hotellene i Bergen er det greit å være prisledende om etterspørselen er der. Men dette krever at man alltid har fingeren på pulsen. Revmax følger markedet og ser på og analyserer hver eneste dag. Vi vet lang tid i forveien når byen har fått en booking av en stor artist. Da vet vi at Bergen vil bli helt full og vi er ikke nødt til å selge ut til en lav pris. 

Magien ligger i å forstå grundigere hva som driver etterspørsel. Terje & co har noen svært kompetente prognoser som kan være fascinerende å følge med på. Det er en god følelse å se hvordan hotellet fylles til priser som før var utenkelige», sier Yngve. 

Vil du vite mer om utfordringene og resultatene til Yngve Hansen? Les kundecaset med Bergen Børs Hotel her!


 

Revmax tilbyr programvare og rådgivning for hoteller som vil ta bedre, datadrevne beslutninger. Ta kontakt for ekspertrådgivning innen revenue management, distribusjonsstrategi og lønnsomhetsoptimalisering.

Kontakt oss
Forrige
Forrige

554% vekst i losjiinntekter på tre år

Neste
Neste

NHO Nettkurs - Revenue Management